niedziela, 5 maja 2013

dlaczego WoT tak zarzyna komputer?

fot. Tytanowy_Janusz
Kolejny art Redmeer'a, słów kilka o nieudolnej optymalizacji WoT'a:

World of Tanks to gra z wielkim potencjałem…

… do bezlitosnego mordowania nawet dobrych pecetów swoją zasobożernością i obciążaniem jednego rdzenia procesora. Gra wygląda co prawda całkiem nieźle, ale nie jest to powód do robienia z każdego laptopa na rynku piekarnika niezależnie od ustawień graficznych. Ostatnimi czasy dzięki pomocy pewnego przyjaciela, dostaję strzępki informacji na temat wykonania WoT od strony developerskiej. Mówi Wam coś Umbra Engine i Occlusion Culling? Pewnie tak mało jak mnie, więc tym bardziej zapraszam do lektury.

Zacznijmy od wyjaśnienia technicznego. Occlusion Colling to technika polegająca, tak tłumacząc na chłopski rozum, na modyfikację ilości renderowanych obiektów. Nie zastanawialiście się nigdy, dlaczego w takim Gothicu 4 macie więcej FPS w ciemnej, ciasnej jaskini niż stojąc na szczycie góry z piękną panoramą na wielkie miasto? Otóż, occlusion culling pozwala grze dobierać do renderowania tylko to, co faktycznie widać na ekranie. Takie rozwiązanie znacznie upłynnia grę i odciąża nasz sprzęt. Jak to ma się do WoT? Pewnie zauważyliście, że w czołgach nie ma czegoś takiego jak duży wzrost FPSów kiedy celownikiem patrzymy na zoomie na kawałek ściany. Zastanawiające jest, czy rzeczony obiekt jest tak zaawansowany, że nasz komputer renderując go nie wyciśnie nic więcej niż 30 fps, nieprawdaż?

więcej możecie przeczytać TUTAJ.

o strzałach za zero


Redmeer znany ze swojej dociekliwości skrobnął fajny artykuł na temat strzałów za 0.

Zadajmy sobie na początku fundamentalne pytanie. Czy strzał za zero to błąd gry? Szukałem już od dawna oczywistych dowodów na powtarzające się strzały za zero będące efektem błędu i wybaczcie drodzy zwolennicy, ale wszystko jest jak mówi WG – working as intended i w mechanice strzałów za zero nie doszukuję się osobiście żadnego błędu, najwyżej pewnego niedopatrzenia. Postaram się swoje stanowisko w kilku słowach przedstawić teraz, niestety z braku wota na tym laptopie dokumentacja wideo będzie później. No, ale lecimy z koksem, bo szkoda czasu.

Pierwszym rodzajem strzałów za zero jest krytyczne uszkodzenie modułu. Krytyczne uszkodzenie modułu czołgu nasza załoga kwituje kilkoma tekstami, w tym słynnym “w dziesiątkę!”. Wiem, bo osobiście wymyślałem te kwestie. Pewnie część z Was pomyśli teraz, że zarówno ja, jak i reszta zespołu tłumaczy tekstów załogi to idioci, ale niestety muszę wyprowadzić z błędu (przynajmniej na temat swoich kompanów:D). W przypadku tym występuje krytyczne uszkodzenie modułu vel jego zniszczenie – innymi słowy HUD wali nam po oczach czerwonym kolorem. Niekwestionowanym królem łapania pestek za 0 jest działo – trafienie w ten element nie zadaje obrażeń pojazdowi (jedynie zabiera hp modułu), a trafienie jest przez załogę potwierdzane. 

więcej tutaj: LINK

Operacja Kamienna Góra

Z okazji 4-ego maja w małej mieścienie "Kamienna Góra" na Dolnym Śląsku odbył się ciekawy pokaz militarny. 
Dzięki SirMorfling'owi możemy zobaczyć kilka zdjęć z tego pokazu. 


gramy z głową: TD - trzymanie flanki

Sirturok ponownie tłumaczy jak nie dać się objechać i nie stracić flanki:

patch 8.6


Czy zauważył ktoś takie coś po lewej? Będę tam wrzucał infa dot. patcha 8.6.


Q&A 05.05.2013 - edycja PL

1. Kiedy koniec ze strzałami za 0? 

NEVER! Myślę, że jest to problem ograniczonego silnika i bardziej skomplikowanych obliczeń. Niedługo wyłuskam fajny art o strzałach za zero, stay tuned!

2. Kiedy zostanie usprawniony system skarg.Botow mam powyzej wiadomo czego.Tym bardziej ze dotychczasowy widze chyba nic nie daje.Wiem ze to sie paru osobom pewnie nie spodoba ale kary powinny przynosic skutek jakis.Rozumiem zerwanie polonczenia z netem ale nie walenie w kija. 

Widać, że problem narasta. WG już zaczyna coś kombinować, m.in. z modami, ale pewnie sami nie wiedzą jak z tym walczyć. Boty są coraz mądrzejsze, mają zaplanowane trasy przejazdu i nawet potrafią strzelać! Na razie jedyne, co my gracze możemy zrobić to wysyłać raporty - 5 raportów z drużyny i sprawa trafia do trybunału WG. 
IMHO, powinno zostać wprowadzone takie coś jak w ogame, pręgież, bo w sumie pozostaje niesmak i zastanawianie się, czy ten "debil co wyzwał moją matkę" został należycie ukarany.

3. Kiedy macie zamiar usunąć lub przywrócić "Gold ammo" za i tylko złoto?
Czy macie zamiar wprowadzić przeskakiwanie pomiędzy działami np: jak jest w "Churchilu I" z działa w wieży na działo w kadłubie? 


Na razie złota amunicja spisuje się dobrze, nie wpływa ona znacząco na rozgrywkę, bo jej cena jest zaporowa. Poza tym chcesz wrócić do czasów P2W? Może jeszcze plutony 3 osobowe dla standardowych kont zlikwidować?
Tak, system multi-wież jest w planach, czy w Churchilu I nie mam pojęcia.

4. Czy macie zamiar wprowadzić bardziej sensowny MM? 

Globalnie, co jest niesensownego w MM? Niesensowne było walczenie PzIV z IS-4. Teraz będąc na dole stawki możesz nawet coś zrobić, a jak nie możesz to >>>>  LINK
No chyba, że chodzi Ci o MM Stuarta "Malutkiego", ale to pozostawię bez komentarza :)  

5. Czy jesteście pewni, że wprowadzanie nowych art  to dobry kierunek, bo czytając forum więcej będzie niezadowolonych niż zadowolonych.
Pozatym czy wprowadzenie art 10 lvl zaowocuje zmianami w kompaniach i w kompani 6 lvl bedzie można używać art 6 lvl? 


Jeszcze nie wiadomo jak to będzie z kompaniami, myślę, że za 2 tygodnie dowiemy się czegoś bardziej konkertnego.
Rozciągnięcie art, w teorii, ma usprawnić MM, a jak to będzie w praktyce, pokaże patch 8.6 xD 

6. Czy w dalszym ciągu nie ma planów wprowadzenia limitów tierów w plutonach, żeby 10 tiery nie mogły grać z 1? Po udostępnieniu plutonów 3-osobowych problem się nasilił.

Hmm, szczerze nie wiem co tutaj napisać. Moim zdaniem jest to prosta sprawa. Jeśli ktoś wybiera Mausa i Lolka to MM powinien mu tak długo losować drużynę, żeby mu się odechciało. Drugą z opcji jest wprowadzenie jakiegoś limitu różnic w tierach i by było po sprawie. 

Czy planuje się wprowadzenie jakichś dodatkowych informacji dla nowych graczy odnoście "scoutów"? Łączy się to z problemem który opisałem wcześniej, a początkujący w większości nie wiedzą, dlaczego nagle czołgiem 4 tieru muszą grać z 8 tierami, i co mają robić w bitwie.

Co tutaj tłumaczyć? Scout to scout, skoro nim grasz powinieneś wiedzieć jakie funkcje pełni. Jednak skoro (mam nadzieję) od patcha 8.6 będą nadawać niektórym LTkom etykietkę "scouta" powinno być to jakoś wytłumaczone/zawarte w opisie pojazdu.

Czy po przeniesieniu obecnych artylerii 8 tieru na tier 10 można liczyć na jakąś znikomą poprawę ich charakterystyk?


Raczej nerfa :)  

Czy zmieniły się plany podmiany modelu czołgu T-50-2? Jeśli nie, to w którym patchu planowana jest zamiana? 

MT-25  sprawa jakoś ucichła. Nic nowego nie zostało powiedziane. 

7. Czy będzie możliwość by mój kolega z plutonu przejął mój czołg (oczywiście gdy jego będzie zniszczony) ponieważ mam np. telefon ? 


8. Ćoś z FPS przydałoby się zrobić.
8.3 miałem 80 teraz 30 :( 


Optymalizacja nadal trwa ^^ Tutaj też wrzucę niedługo ciekawy art. 

9. Nowe tryby gry np. Niewiem jedzie pociąg i mamy go bronić czy coś takiego . 

I pomyśl sobie, trafiasz do drużyny pomidorów, 3 boty/afk i macie być zgraną drużyną i bronić tegoż pociągu... Niiieee, przecież teraz na randomach jest bardzo mało okazji, aby zobaczyć współpracującą drużynę.
BTW będą mini-questy.
  
10. Lista "czego chcą gracze" jest dosyć krótka:
- skill based MM albo chociaż jakaś jego namiastka w znaczący sposób zmniejszająca ilość gier kończonych stosunkiem 15-1/2/3
- strzały za "0"
- porządek z noob plutonami - jak zauważono wyżej problem narasta wraz z udostępnieniem 3-os plutonów wszystkim
- porządek z artylerią (chociaż tu zobaczymy co się zmieni po rozciągnięciu arty do 10 tieru).


- skill MM - niet
- strzały za 0, juz wiele zostało powiedziane
- też zostało powiedziane
- przecież patch 8.6 ma zrobić z tym porządek

I do tego:
- więcej map - także miejskich co pozwoli na częściowe rozwiązanie problemu z artą
- nowe tryby gry (garażowe, historyczne) obiecywane od początków WoT-a.
- optymalizacja grafiki której nie wyrabiają komputery zdolne uciągnąć teoretycznie bardziej wymagające gry


- patch 8.6 - nowa miejska mapa
- pracują, pracują, mozolnie, ale pracują nad tym
- oczekujcie arta
Same powyższe punkty zapewnią WG robotę na najbliższe lata o ile kiedykolwiek się poważnie za ich realizację wezmą.

dorzuciłbym jeszcze:
- więcej staranności w patchach bo ostatnio co nowy patch to wychodzi jakiś fakap którego nie dało się zauważyć na testach. 


- poprawmy bug, dodajmy dwa inne, staaaanddardddd 

11. Poza standardowym narzekaniem na "zero shooty" (ile razy mozna zwracac uwagę ze nie działa detekcja/obliczanie trafień tak jak powinna)  Drugie to MM i pojawiajace sie teamy z 5 skautami/Spg na strone.  Trzecie to nierówne traktowanie czolgow tego samego tieru. Sa czolgi na swoich tierach nie nadające się w zasadzie do niczego (amx 40) lub tez na odwrót z ogromna przewaga nad  innym (t18)i. Ostatnia spr to mala popularnosc niemieckich 10tek HT. Nie podoba mi sie ze przy ogólnym wzroście dmg/pen każdorazowo po nowym patchu znaczenie posiadania w zespole  mausa/e100 jest coraz mniejsze ktore w zaden sposob nie sa buffowane mimo ze samo WG nawalo je superciężkimi

ad2. hard-cap scoutów i przypięcie etykietki niektórym LTkom, że są scoutami w 8.6
ad3. o gustach, tudzież charakterystykach sie nie dyskutuje :) Jeden czołg ma takie zalety, a drugi inne. Wszędzie znajdzie się jakiś czołg, który ssie na maxa i po prostu trzeba go przejść.
ad4. HT - paczaj na patch 8.6, będą zmiany ^^